Martine van Es

 

In 2006 kwam ik er bij toeval achter, dat schilderen mij plezier bracht, en dat ik er een zeker talent voor leek te hebben. Altijd leuk, als je na je 50e nog een nieuwe kant aan jezelf ontdekt.  En het bleef niet bij die ene ontdekking, want toen ik tijdens de opleiding tot portretschilder, gevolgd bij de Portretschool Amsterdam, een uitstapje maakte naar een portret in linosnede, ervoer ik de zeggingskracht van dit medium, en was ik al snel verkocht.

Vanaf 2015 houd ik mij voornamelijk bezig met het maken van linosnedes in de reductietechniek.

Eerst met portretten. Het maken van een goed portret blijft altijd een beetje voelen als magie, hoe je door vooral te kijken, en te kijken en te kijken en te proberen weer te geven wat je ziet, soms ineens komt tot diepere inzichten in wie iemand is en wat voor hem of haar belangrijk is. En als het dan ook nog lukt om daar iets van in het portret te laten doorschemeren, dan is dat zo gaaf! Mijn portretten zijn altijd beeldvullend en direct, ik kom letterlijk dichtbij mijn onderwerp.

Dus: Portretten, ook in opdracht. Maar daarnaast ook landschappen. Soms met mensen, soms zonder, vaak met water.

Tenslotte houd ik ervan om op drukke dagen toch ook directe voeling met de kunst te houden. En daartoe maak ik kleine tekeningen van onderwerpen in mijn omgeving, soms als ontwerpen voor lino’s, soms gewoon voor het plezier. Niet omdat het moet, …